Kto może dokonywać oceny ryzyka zawodowego w zakładzie pracy?
Dokonanie oceny ryzyka zawodowego i poinformowanie pracowników o istnieniu ryzyka związanego z wykonywaną przez nich pracą spoczywa na barkach pracodawcy. Pracodawca nie ma jednak obowiązku wykonywania oceny osobiście. Sprawdźmy, jak to wygląda z punktu widzenia prawa pracy.
Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy – ogólne wytyczne
Zgodnie z Polską Normą PN-N-18002 Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy ocena ryzyka zawodowego może być dokonana przez zespół, w którego skład wchodzą: pracodawca, pracownicy oddelegowani przez pracodawcę oraz eksperci spoza organizacji. Zespół zajmujący się oceną ryzyka powinien składać się z kompetentnych osób, które posiadają niezbędne kwalifikacje i doświadczenie w dziedzinie zarządzania bezpieczeństwem.
Dokonanie prawidłowej oceny ryzyka zawodowego wymaga opracowania precyzyjnej procedury, w ramach której określone zostaną: konieczne zasoby do przeprowadzenia oceny ryzyka, potrzeby szkoleniowe, realizatorzy czynności, wykaz stanowisk podlegających ocenie, udział pracowników oraz dostęp do informacji.
Dlaczego warto skorzystać z usług ekspertów od BHP?
- Eksperci z firm świadczących usługi BHP stosują metody szacowania ryzyka zawodowego dopasowane do charakteru działalności danego zakładu pracy.
- Znają i rozumieją zasady oceny ryzyka zawodowego.
- Potrafią rzetelnie dobrać środki profilaktyczne, zmniejszające ryzyko zawodowe, do profilu działalności firmowej.
- Dysponują niezbędną wiedzą w zakresie identyfikacji zagrożeń na ocenianych stanowiskach.
Rzetelne przeprowadzenie oceny ryzyka wymaga pewnej elastyczności ze strony pracodawcy i udostępnienia informacji w zakresie norm i wymagań prawnych dla danej organizacji. Korzystając z usług ekspertów od BHP, pracodawca zyskuje pewność, że nawet w przypadku dziedzin, dla których nie ma norm prawnych, analiza ryzyka zostanie przeprowadzona z zachowaniem obiektywizmu i największego profesjonalizmu.